Luokat

Arkistot

Etsi merkinnöistä


huhtikuu 2017
ma ti ke to pe la su
« maalis    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

5 uusinta kommenttia

Meta

  • Popular Tags


  • Sosiaalisia kiireitä

    Äiti oli ihmetellyt, kun minusta ei kuulu mitään. Oli käynyt tarkastamassa bloginkin, ja kun sielläkään ei ollut mitään uutta, oli jo melkein varma, että olen jotenkin poikkeuksellisen surkealla mielellä.

    Ei täällä mitään masennusta ole – on vain ollut kiirettä niin töiden kuin ihmissuhteidenkin parissa. Sunnuntaista tiistaihin oli ystävä kylässä, keskiviikkoilta kului Jannen tädin luona ja tänään tapasin ensimmäistä kertaa yhden hollantilaisen irc-ystäväni, joka tuli Helsinkiin huomenna alkavaan nuorten go-turnaukseen. Ja kaikki muu liikenevä aika onkin sitten kulunut koneongelmien, korujen (joista uusimpia en edes saa esille, koska skanneri ei juuri nyt toimi…) tai käsityön (kun ne puserolangat oli pakko saada Hulluilta päiviltä) parissa.

    Mutta onpa totisesti ollut antoisaa tavata ihmisiä! Niin kovasti kuin Jannea rakastankin, ei pitemmän päälle ole kauhean hyvä asia, että hän on useimpina päivinä ainoa ihmiskontaktini. Siksi tämä viikko on ollut mahdottoman mukava tähän mennessä, vaikka kiirettä onkin pitänyt. Huomenna menen Jannen sisaren kanssa kahville. Eläköön ystävät, eläköön ihmiset!

    Hiiret sairastavat edelleen – Nano ja Nelli ovat jo toisella antibioottikuurilla lyhyen ajan sisällä. Nellin kanssa ei ole ihmeemmin ongelmia, mitä tulee lääkkeiden antamiseen, mutta Nano onkin toista maata. Jestas miten kovasti voi yksi pikkuinen hiiri rimpuilla! Yleensä lääkintäyrityksen jälkeen antibioottiliuosta on minun käsilläni, puserollani ja housuillani, Nanon kuonossa, otsassa ja välillä korvissakin. Ylipäänsä tuntuu siltä, että liuosta menee kaikkiin muihin paikkoihin paitsi hiirulaisen suuhun. Puh.

    Ja vielä pitää ihmetellä ihmisten ahdasmielisyyttä. Luin tänään postiluukusta tupsahtanutta uusinta MeNaiset-lehteä, ja olin hyvin hämmästynyt siitä, miten negatiivista palautetta oli tullut mainokselle, joka kannustaa taisteluun rintasyöpää vastaan. Minusta merirosvoaiheinen mainos oli suorastaan nerokas, mutta lehteen tulleessa palautteessa syytettiin mainosta siitä, että se teki naisesta objektin ja ties mitä. Ja sekin oli kuulemma väärin, että mainoksessa oli nuori nainen vanhemman sijasta.

    Minusta nuori nainen mainoksessa oli hyvä idea juuri siksi, että rintasyöpä ei ole ainoastaan keski-ikäisten naisten sairaus. Se voi iskeä nuoreenkin naiseen. Joka vuosi rintasyöpään sairastuu kolmekymppisiäkin naisia. Enkä jotenkin ymmärrä sitä, että jotkut katsovat mainosta ”iik, tissi, seksiä” -asenteella. Minusta mainoksessa, vaikka siinä paljas rinta olikin, ei ollut mitään seksuaalista.

    Ja onko joku aivoton tyyppi tosiaan sitä mieltä, että mainos vetoaa ainoastaan miehiin, koska siihen on valittu merirosvoteema, joka ei mitenkään voi kiinnostaa naisia – sehän on miehinen juttu? Ei voi käsittää. Hyvä mainos on hyvä mainos, oli teema mikä tahansa – ja minusta kyseinen mainos on erittäin onnistunut.

    Kommentteja: 11

     

    Kommentteja:

    Anu:
    21.10.2005, 7.59

    Minäkin pidin siitä MeNaisten kamppiksesta. Se oli räväkkä ja erilainen.

    Muutenhan rintasyöpäkamppikset ovat olleet pehmeää vaaleanpunaista melkein ällötykseen saakka. Eikö se kampanjaa symboloiva nauhakin ole vaaleanpunainen?

    Ei sillä, että vaaleanpunaisessa olisi jotain vikaa, nätti värihän se on, mutta minusta se ei erityisen hyvin kuvaa rintasyöpää.

    Burana:
    21.10.2005, 8.13

    Minä en aluksi pitänyt kampanjaa kovinkaan onnistuneena. Vasta nyt jälkikäteen kun olen huomannut miten paljon se herättää ihmisiä ajattelemaan, on pakko ollut pyörtää oma mielipidekin. Tosin en edelleenkään pidä yhtään ulkoasusta (en osaa ajatella merirosvoa taistelemassa pahuutta vastaan ja se paljas rintakin. toisaalta silmälapun peittämässä sisarpuolessa on ovela symboliikka) mutta kamppis on onnistunut, olkoonkin että se on saavuttanut maineensa joidenkin mielestä kyseenalaisin arvoin. Samahan se nyt on miten asia jää ihmisten mieliin, tosin ehkä kohderyhmäksi olisi kannattanut valita hieman laajempi ryhmä kuin pelkkä naistenlehti. Vai onko tuota mainostettu muuallakin?

    Apropos, mikä konsensus lehdessä oli ilmaisen mammografian ulottamiseen nuorempiin naisiin? Ja oliko viittauksia tutkimuksiin jossa selvitettiin sekä hyötyjä ja haittoja ja puntaroitiin niitä?

    pni:
    21.10.2005, 8.33

    Me Naisten merirosvokamppis on mielestäni perin onnistunut. Se on hienoa jatkoa aikaan nähdylle Buddhalle.

    kaura:
    21.10.2005, 8.55

    Kuva on minusta kaunis ja uljas, vaikka merirosmot eivät niitä kaikkein kunniakkaimpia taistelijoita kaiketi olleet… Olen aika tavalla fanittanut sitä. On myös hyvä, jos hissuksiin päästään siitä ”iik, tissi, pornoa” -asenteesta pois.

    Röntgenissä itsessään on pieni syöpäriski, joten kovin nuorena ei ole järkevää aloittaa massamammografioita. Parasta on oppia tuntemaan omat rintansa ja tutkia niiitä säännöllisesti. Tai voihan homman ulkoistaa kumppanille ;-)

    Minä aikoinaan löysin itseltäni kuivan herneen kokoisen patin näppituntumalla – joskin se oli onneksi hyvänlaatuinen. Vaikka se olisi ollut pahanlaatuinen, se olisi jäänyt kiinni niin varhaisessa vaiheessa, että täydellinen parantuminen olisi ollut erittäin todennäköistä.

    Outi:
    21.10.2005, 9.39

    Täällä Helsingissä mainosta on kyllä näkynyt kaupungillakin – mm. ratikkapysäkeillä isohkoina julisteina – eli ei ole jäänyt pelkkään naistenlehteen.

    Muistaakseni meni niin kuin kaurakin tuossa sanoo, että mammografiaseulontaa ei kai suositella kovin nuorille juuri sen vuoksi, ettei se ole täysin haitaton toimenpide. Voi kun muistaisi itse säännöllisesti tutkia!

    Oli kyllä tervettä vaihtelua saada jotain räväkämpää vastakohdaksi sille kaikelle vaaleanpunaiselle. Rintasyöpä kun ei minusta ole erityisen hempeä juttu. Sitä Buddhaa en muista, lienenkö nähnytkään?

    Jani:
    21.10.2005, 10.01

    Minäkin tykkään siitä mainoksesta, ja erityisen onnistunut se on siksi, että samaan aikaan ainakin täällä Jkl:n katukuvassa, luultavasti vain sattumalta, näkyy myöskin TV1000:n mainos, jossa on tiukan näköinen mimmi, jolla on ihan oikea silmälappu.

    Moira:
    21.10.2005, 14.19

    Laittakaa sinne lehteenkin palautetta jos piditte kampanjasta. Jospa julkaistaisiin lisää sellaista eikä pelkkää pinkkiä :) Liian usein tulee annettua palautetta vain kun jokin tympäisee tarpeeksi.

    Kristel:
    21.10.2005, 17.57

    No hyvänen aika, sehän on nerokas mainos! Täytyykin pistää lehteen kiitosta. :D

    Burana:
    22.10.2005, 9.26

    Tottakai kaikki säteily on aina haitallista (ns ALARA-periaate), mutta pohdittiinko syitä miksi nuoren naisen rintoja ei kannata säteilyttää? Eikö kasvaimia esiinny niin paljon että mammografia kannattaisi? Onko kudos tiiviimpää, ja havaitseminen vaikeampaa kohtuullisilla säteilyannoksilla? Kuinka suureksi säteilyannos pitäisi nostaa että erottaminen onnistuisi? Eli oliko siinä jutussa asiasisältöä ollenkaan :-) Itse en ehtinyt lukemaan kun tuli jo uusi lehti :-D

    Mutuna veikkaisin omin käsin tehtyä rintatutkimusta tehokkaaksi tutkimusmuodoksi. Halpaa ja helppoakin vielä.

    Niin, asiasta kolmanteen, voikohan mies tutkia itseltään kuinka vaivatta eturauhasen liikakasvun tilanteen ;-)

    Tiia:
    23.10.2005, 15.36

    Siis todella. Se on upea ja ajatuksia herättävä mainos, jota (ei tissin takia) jää katselemaan ja oikeasti ajattelemaan asiaa. Että mitä jos minulta uupuisikin toinen. Käsittämätöntä kitinää taas joltain tiukkapipoisilta.

    Surffailu jatkuu, mukavaa päivää.

    Webs:
    24.10.2005, 13.09

    Kaura wrote: ”On myös hyvä, jos hissuksiin päästään siitä “iik, tissi, pornoaâ€? -asenteesta pois.”

    Mä olen niin samaa mieltä että melkein itkettää. Mä olen kurkkuani myöten täynnä pornohysteriaa, eli sitä että pornoa ja naisen esineellistämistä nähdään jokapaikassa. Heti kun vähänkin paljasta pintaa vilahtaa aletaan itkeä edes yrittämättä ajatella sitä pointtia mitä oikeasti yritetään sanoa. Toivoisin todella, että ihmiset voisi edes ihan pikkuisen relata tän asian kanssa – mainos oli onnistunut ja kiinnitti tasan huomiota. Jos joku näkee pornoa kyseisessä kampanjassa, niin eiköhän siinä kohtaa vinouma löydy katsojan päästä….

    Jätä kommentti