Luokat

Arkistot

Etsi merkinnöistä


huhtikuu 2018
ma ti ke to pe la su
« maalis    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

5 uusinta kommenttia

Meta

  • Popular Tags


  • Hyveitä ja paheita

    Bongasin mielenkiintoisen testin Pala maailmaani -blogista. Useimmiten moiset testit ovat huuhaata, mutta tämä antoi ainakin minulle mielestäni aika totuudenmukaisen tuloksen. Testikin sen jo osoittaa, että olen tämän pallonpuoliskon pahin murehtija…

    Hyveitä:

    Kohtuullisuus: 17
    Anteeksiantavaisuus: 15
    Lojaalisuus: 14
    Suhteellisuuden taju: 12
    Rakkaus: 10
    Oikeudenmukaisuus: 9
    Hiljainen tieto: 6
    Pyhä huolettomuus: 5
    Viisaus: 3
    Jalo joutilaisuus: 1
    Urhoollisuus: 0

    Syntejä:

    Murehtiminen: 14
    Hengen velttous: 10
    Ylpeys: 9
    Vatsan palvonta: 8
    Ahneus: 5
    Huumorintajuttomuus: 5
    Vihamielisyys: 5
    Hekumallisuus: 3
    Kateus: 3
    Tietämättömyys: 2
    Välinpitämättömyys: 1

    Kommentteja: 7

     

    Kommentteja:

    Lyllertäjä ja neiti:
    24.5.2007, 11.29

    Synteihin voisi lisätä vielä sen, että et ole kirjoittanut hiiristä pitkään aikaan. Tahtoo tietoa ja mielellään myös kuvia. Tämä ”synti” on kyllä varsin pieni, mutta silti… Sitä paitsi sinulla keino muuttaa tämä synti hyveeksi;-)

    Mikko:
    24.5.2007, 17.05

    Aivan tyhjänpäiväinen ja kökköhuumorilla tehty YLE:n synti-ja hyvekartoitus on sinisenä leijailevaa puppua .

    Sehän tuudittaa mahdollisimman monta surutonta syntistä syvempään synnin uneen . Sekä vesittää Jumalan selvän ilmoituksen syntisestä ihmisestä joka Ilman Pelastajaa,Jeesusta ,hukkuu helvettiin synteinensä.

    Onkin katsottava hiukan tarkemmin suomalaisen päättäjän ,yhteiskunnan ja yksilön syntejä.

    â€?Minulle kristinuskon jumala on kuin kadulla vastaantuleva heila, voin moikata jos näenâ€?, näin kirjoitti nimim. J.N netissä jokin aika sitten.
    Tämä surullisen väljähtänyt rakkaussuhde Raamatun elävään Jumalaan on valitettavan yleinen. Mammonaa halajava syntinen kuvittelee selviävänsä elämästään ja kuoleman takaisesta helvetistä omin voimin.

    Profeetta Hesekiel julisti näkyjensä kautta Herran hävityksen sanoja synnissä elävälle Jerusalemille ja Juudan kansalle. Sen johtajat kumarsivat kivijumalia, suitsuttivat niille ja sanoivat: â€?Ei Herra meitä näe, Herra on hyljännyt tämän maan.â€? Kuitenkin profeettojen kautta julistettu Herran tuomio toteutui. Juudan kansan eloonjääneet vietiin Baabelin pakkosiirtolaisuuteen lopullisesti muutama vuosi myöhemmin n. v. 587 eKr.

    â€?Ei Herra meitä näeâ€?, ajattelevat suomalaiset päättäjät. Niin pääministeri Lipposen runnomisen seurauksena moraaliltaan heikko hallitus ja eduskunta hyväksyivät kauppojen sunnuntai-aukiolon ja tietoisesti rikkoivat Herran 3. käskyn: â€?Muista pyhittää lepopäiväâ€?.Mammonan kumartajat saavat vipinää työntekijöiden askeleisiin perinteisenä lepopäivänä. Synti-ja univelka lisääntyvät.Ja tehtaat siirtyvät Kiinaan , Intiaan ja halpamaihin; pätkätyöläiset lähinnä kilometritehtaalle.

    â€?Herra siunaa kansaansa paremmalla käännökselläâ€?, sanovat nykyraamatun kääntäjät, piispojen johtamat kirkolliskokousedustajat vesittäessään Jumalan 6. käskyn â€?Älä tee huorinâ€? muotoon â€?Älä tee aviorikostaâ€?.

    Huorintekemisen kielto on huomattavasti aviorikoskieltoa laajempi käsite ks. Matt. 5:27,28 . Se kieltää myös hengellisen huorintekemisen ks. Ilm. 2:20-23. 6. käsky on vuosisatoja Herran tahdosta varjellut myös monen sinkun silmät pettymyksen kyyneliltä ja särkyneeltä sydämeltä.
    Tämä ruumiin ja sielun haureudessa elävä kansa on tänään kuin moninkertaistettu malli päämin. Vanhasesta ja hänen Susanistaan.Ensin lyhyt, salattavana aloitettu lihanhimo ,sitten katkera ero ja lopuksi paljastukset ja poliiisitutkimukset.

    Kuitenkin kansa kärsii valitsemiensa päättäjien syntiteoista. Esim. sunnuntai-aukiolon uuvuttama kauppias ja asiakas Rovaniemellä. Tai lihan hintatiedusteluista kiusaantunut nainen Helsingin kaduilla. Kuin myös petetty puoliso Vaasassa ja valehteluun kyllästynyt sinkku Joensuussa.Lasten huostaanotot lisääntyvät. Herran käskyjen rikkomisen tähden on toivottomuuden usva laskeutunut katajaisen kansan keskelle kuin marraskuun räntäsade.

    Myös pylväskristityt kysyvät: â€?Miksi ev. lut. kirkko on meille niin raskas työyhteisö?â€? Eikö siksi että kirkon omat piispat ja leipäpapit syntiteoillaan hävittävät ilosanoman uskottavuuden?

    Onhan siellä Myllykoski, Kylliäinen, Räisänen ,pettäjäpiispa ja moni muu sahaamassa kirkko-oksaa irti Jeesus-viinipuusta uskollisten yrittäessä saada kärsivää oksaa kantamaan Kristus-hedelmää. Entä piispa Huovinen, joka katselee pääkalloa pöydällään ja jakelee tuomiokapitulin synninpäästöjä pyhäkkönsä turmelijoille? Ks. Timo Eskolan kirja: ”Ateistit alttarilla”.Onko Jeesuksen ruoska unohtunut?

    Kuinkahan kauan esim. Esko Seppänen pysyisi virassaan ja uskottavana jos hän alkaisi julistaa kapitalismin ihanuutta ja eurovaluutan autuutta? Ts. tekisi täydellisen takinkäännöksen pyrkiessään säilyttämään asemansa.

    Miten voikaan Herran käskyt hyljännyt kirkko säilyä yhtenäisenä tai kansa tyytyväisenä? Merkitseehän vesitetty 6. käsky myös sitä, että jokainen ev. lut. kirkon Herran palvelija joutuu valitsemaan haluaako hän pysyä uskollisena Jumalan sanalle vai kirkolliskokouksen päätöksille?Myös kansanherättäjä Markku Koivisto käytännössä heitettiin ulos ev.lut kirkosta lähinnä piispa Pihkalan kateellisuuden takia. Sovittamattomia opillisia ristiriitoja Koiviston kanssa ei olisi jos piispalla olisi edes vähän hyväntahtoista suvaitsevaisuutta.

    Elävä Jumala ei milloinkaan ole ummistanut silmäänsä tai siunannut laodikealaista kristillisyyttä. Siksi ev. lut. kirkkokaan ei pysy vaan repeää kuin temppelin esirippu tulevien aikojen järistyksissä. Sillä Herran 6. käskyn tahallinen ja tietoinen muuttaminen on suuri ja syvä, musta synti. Sen seurausten ohi ei kulje yksikään parannuksentekemätön syntinen.

    Syntinsä peittäville Herran Henki julistaa: â€?Tehkää siis parannus ja kääntykää että teidän syntinne pyyhittäisiin pois, että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista.â€?
    Yksityinen ihminen tunnustakoon Herralleen sen synnin josta Pyhä Henki puhuu ja hyljätköön kuoleman tiensä. Vain siten suruton syntinen pelastuu tuonelan vaivasta ja helvetin tulesta kuolemansa jälkeen,ks. Luuk.16:19-31,Ilm. 20:11-15.

    Syntielämästä parannukseen nöyrtyvä vaeltaja saa Herralta tulevaisuuden ja toivon elämäänsä ja iloitsee: â€?Herra nosti minut ylös turmion kuopasta, lokaisesta liejusta ja asetti minun jalkani kalliolle, hän vahvisti minun askeleeni.â€?

    Alia:
    24.5.2007, 18.28

    Mekin tehtiin tuo testi yhden kaverin kanssa. Muita tuloksia ei noteerattu, mutta koska hengen velttoudella oli yllättävästi pisteitä, kokeiltiin koko loppuilta, miten veltoksi sen oikein saisi kun oikein yrittäisi.

    Tuoppi:
    25.5.2007, 15.22

    Minulle tuo testi pisti kärkisynniksi ylpeyden, mitä ihmettelen kovasti. Kyllä ihmisen pitää pystyä olemaan ylpeä itsestään ainakin joltain kantilta katsottuna. Pohjalaiselle tuo on onneksi helppo rasti – mikäli tuo testi haluaa antaa ymmärtää, että olen laiminlyönyt noita synneiksi merkittyjä osa-alueita.. Parempi pelata varman päälle ja entrata tulevana viikonloppuna ainakin tuota kovin heikolle pistemäärälle jäänyttä vatsan palvontaa.

    Mikko, sinulla on vissiin omakin paikka tuolle jeesus-spektaakelillesi. En tiedä oletko tänne tullut ahdistuksen hajun perässä korppina raatoa etsimään, kuten uskovaisilla yleensä tuntuu olevan tapana, mutta kannattaisi pistää tuo saarnapuoli takaisin housuihin kun ulkona liikkuu..

    Gwenael:
    25.5.2007, 15.55

    Minä sain kun joitakin päiviä sitten tein pääsynniksi vihamielisyyden. Mutta sit hyveenä oli oikeudenmukaisuus joten en oikein tiedä. Olen oikeudenmukaisesti vihamielinen? :D

    Janne:
    25.5.2007, 16.35

    MInun syntini oli huumorintajuttomuus. Jesh. Pitää petrata muita… :-D

    Burana:
    25.5.2007, 18.30

    No jos oikein muistan, niin Jannelta kyllä lohkesi yksi jos toinenkin ärräpää kun Bombermania pelattiin ;-)

    Jätä kommentti